Powered By Blogger

Friday 8 January 2016

LANGKAH-LANGKAH KE ARAH 'GO GREEN'

 Apa  saja yang harus dilakukan? Bagaimana cara melakukan go green? Berikut beberapa cara mudah yang boleh dilakukam untuk memulakan go green dari diri sendiri.

1.Menanam pokok di lingkungan sekitar

2.Jangan membuang sampah sembarangan

3.Hiduplah secara berkesan dalam kehidupan sehari-hari

4.Program 3R IAITU Ruduce, Reuse, Recycle


Reduce

Reduce  bermakna kita mengurangkan sampah yang kita hasilkan atau mengurangkan penggunaan bahan-bahan yang boleh merosakkan alam sekitar. Kamu boleh melakukan Reduce dengan cara: kurangkan belanja barang-barang yang anda yang tidak "terlalu" diperlukan seperti baju / seluar baru, aksesori - aksesori, Kurangkan penggunaan  tisu dengan menggantikannya dengan sapu tangan kerana ia akan dapat dipakai semula dengan mencucinya, kurangkan penggunaan kertas di pejabat dengan melakukan 'print preview' sebelum mencetak, biasakan membaca akhbar dalam talian, kerana penghujungnya ia akan menjadi sampah juga.





Reuse

Reuse  sendiri bermaksud menggunakan kembali seperti baju lama kamu boleh digunakan semula dengan mengubah model atau menambah kain dari baju-baju bekas yang akhirnya kelihatan menarik dan kamu boleh pakai kembali atau baju lama kamu boleh kamu berikan kepaa orang lain yang lebih memerlukannya.

                                     

Recycle

Recycle  adalah mengitar semula barang. Paling mudah adalah mengitar semula sampah organik di rumah mu, misalnya bekas botol plastik air minum boleh kamu gunakan sebagai pot tanaman, atau kamu boleh juga mengitar semula kertas bekas untuk digunakan sebagai bahan kerajinan. Pernahkan kamu melihat tempat yang berdampingan dengan tulisan organik dan bukan organik? tujuannya adalah seboleh mungkin kamu boleh memisahkan sampah organik (biasa disebut sebagai sampah basah) dan sampah bukan organik (sampah kering). Sampah organik adalah sampah yang terdiri daripada bahan-bahan penyusun tumbuhan dan haiwan yang berasal dari alam atau dihasilkan daripada kegiatan pertanian, perikanan, rumah tangga atau yang lain. Sampah ini dengan mudah dihuraikan dalam proses semula jadi. Sampah rumah tangga sebahagian besar merupakan bahan organik, misalnya sampah dari dapur, sayur-sayuran, kulit buah, dan daun. Sampah jenis ini boleh dihina (reput / hancur) secara semula jadi. Sedangkan sampah bukan organik berasal dari sumber-sumber alam tak terbarui seperti mineral dan minyak bumi, atau dari proses industri. Beberapa dari bahan ini tidak terdapat di alam seperti plastik dan aluminium. Sebahagian bahan bukan organik secara keseluruhan tidak dapat dihuraikan oleh alam, sedang sebahagian lainnya hanya dapat dihuraikan melalui proses yang cukup lama. Sampah jenis ini pada peringkat rumah tangga, misalnya berupa botol kaca, botol plastik, beg plastik, dan tin. Kertas, akhbar, dan karton merupakan pengecualian.Sampah Kering mana sampah yang boleh di kitar semula atau tidak boleh di kitar semula










No comments:

Post a Comment